Race report

Avslutade lördagen med ett briefingmöte med sverigeeliten i triathlon för att gå igenom banan och alla regler för att öka säkerheten under tävlingen.

Söndagen börjades med att sova så länge man ville och äta en lugn och skönfrukost. Skönt att tävlingen var på eftermiddagen så man inte behöver gå upp kl4 som på vasaloppet.

Efter en lugn morgon anländer vi till Arvika precis för att se tjejerna starta sin SM klass. Skönt att kunna se detaljer och ladda införloppet. Tyvärr råkade jag se en otäck vurpa undercyklingen.

Dags att checka in cykeln och få mitt startnummer 111 skrivet på armen. Fästa nummerlapparna på cykeln och hjälmen, check. Hjälm, glasögon och nummerlapp på styret, check. Fylla på vattenflaskor med energi och salter och sätta dom på cykeln, check. Sätta fast cykelskorna på pedalerna, check. Växlingshanduk bredvid cykeln, skit hade lagt kvar den hemma, jaja jag kan ju tävla utan den. Löparskor och keps på plats, check.

Dags att dra på sig våtdräkten. Det börjar komma in fler killar till växlingsområdet och stämningen är lätt nervös tills en av killarna drar sönder sin våtdräkt långt upp på vänsterlåret. Då säger en annan kille: ”Det gör inget. Jag gjorde samma sak i Frankfurt och det gick snabbt. Sedan blir det inte lika äckligt när du kissar i våtdräkten.”

Dags att anmäla sig i tältet innan start och killarana som har varit på plats länge och hunnit simma blir uppkallade ur vattnet. Nationalsången sjungs sedan är det personlig presentation av oss som står på startlinjen. Längesedan man var med om att sitt namn blev uppropat på det sättet innan start. Spänningen ökar och det knuffas en del för att få så bra position som möjligt. En funktionär behöver t.o.m. be några killar att backa lite. Starten går och det är fullkubbning iväg. Det har blåst upp en del underdagen och det blåser rakt emot oss när vi är på väg ut mot första bojen.

I jämförelse med de andra tävlingarna jag har kört som endast är i Stockholm. Där ligger simningen skyddat och det har inte blåst så mycket och jag har inte haft så mycket folk runt mig. Då har det varit lätt att hitta sitt tempo och kunna hålla en bra teknik. Nu var det 20st killar sida vid sida som ville fram så fort som möjligt med vågor slåendes rakt emot. Varje armtag man tog så slog man emot någon annan och det var svårt att navigera. Ute vid första bojen var vi nog 5st killar som samtidigt försökte vända om 90grader så nära bojen som möjligt. Ca 50m till nästa boj och vi fick sedan vågorna med oss. Simningen känns lätt och jag ligger precis i fötterna på en kille. Det känns nästan lite för lätt och jag börjar fundera på om jag ska simma om men bestämmer mig för att vänta tills vi kommer ut på varv2. Vi är uppe på land och rundar en flagga och slänger oss sedan ut i vågorna igen. Jag trycker på lite mer och försöker gå om killarana framför mig. Men fastnar och känner att det krävs för mycket energi för att simma runt dom och bestämmer mig för att ligga kvar bakom istället. Sedan gör jag 2st misstag. Ute vid bojarna så vrider jag om ca 110grader istället för 90 och måste simma ut lite igen för att komma i rätt kurs och tappar några meter på detta men kommer ifatt mitt gäng innan det är dags för växling.

Här märker jag min brist på rutin och antalet tävlingar. Jag tappar några meter på killarna redan upp ur vattnet och min växling tar ca 30sek längre än de snabbaste. Jag kom ut på cyklingen strax bakom en annan kille och försökte gå ikapp honom för att få draghjälp men känner ganska snart att detta inte kommer att fungera och att mina ben inte riktigt är med mig.

För det är så att i SM klassen så är ”drafting(klungkörning)” tillåten. Vi ska köra en vändbana på 5km 8st varv. På denna bana så var det även 2st s-kurvor. Detta innebär 16st 180graders svängar och 32st s-kurvor totat under cyklingen så det blev väldigt mycket ”stop and go” svårt att få en rytm och hålla ett bra tempo i cyklingen.

En kille kommer ifatt mig och går om jag ställer mig upp för att accelerera ifatt och gå i rygg på honom men direkt så drar det till i baksidalår och säte. Så det är bara att sätta sig ner och hålla det tempo som funkar för mig underdagen. Försöker varje gång jag får chansen att gå med snabbare cyklister men kroppen vill inte. Tillråga på allt så hade jag även glömt att lägga ur mina ”Liquid” i växlingsområdet så jag hade bara sportdryck som energi in underlopper. Jag börjar fokusera på annat. Speakern ropar upp mitt namn några gånger jag cyklarförbi och folk hejar på under banan. Försöker hitta positiva tankar och bra känsla. Funderade ett tag på hur det skulle gå att springa om det krampade i benet redan när jag cyklade. Men bestämde mig för att jag får ta det när det kommer. När täten gick in för växling hade jag ca 1,5varv kvar så publiken började försvinna när jag kom in för växling. Några peppande ord av funktionärer jag tar det medvetet lugnt i växlingen bestämmer mig för att ta med en flaska ut på löpningen som jag sedan kastar till Åsa som står redan efter några hundra meter.

Löpningen känns lite stel i början och jag känner mig försiktigt fram på hur benet ska reagera. Men ganska så snart känns det relativt bra och det första kilometrarna avverkas i ett snabbare tempo än vad jag planerat. Löpningen avverkades på en 2,2km bana som sprangs 4varv med en slinga på ca1km innan man kom ut på första varvet.

Jag har svårt att dricka ur de muggar som finns på vätskestationerna. Har svårt att svälja drickan jag får in i munnen. Men har lättare att dricka ur en flaska. Som tur var slängde jag min flaska till Åsa som jag sedan fick när jag sprang förbi henne på varvningen och kastade sedan några meter senare. På så sätt fick jag i mig den vätska jag behövde och på vätskestationerna tog jag vatten och svalkade mig med istället.

Jag hade inte haft någon koll på min tid men tyckte att det gick långsamt på cyklingen. Så när jag varvade 1:a gången på löpningen och såg min tid och räknade snabbt vilken sluttid jag ungefär kunde sluta på och såg att jag ”lätt” kommer att persa så kunde jag inte bryta. När jag går ut på mitt 3:de varv så börjar täten gå i mål vilket betyder samma sak som på cyklingen att publiken börjar lämna banan. Mina ben börjar även kännas tyngre men jag ligger fortfarande bra till tidsmässigt. Vi är några triathleter kvar ute på banan och jag bestämmer mig för att börja heja på dom. Detta gör att jag får hejarop tillbaks nästa gång vi möts och de två sista varven går lite lättare. Jag får tillbaks lite krafter och trycker på lite de sista 500m till mål och går in på 2.18.xx.

Ett pers med ca 4min fast det inte hade känts bra på någon av dela under loppet. Nu är jag inne på 1v återhämtning med massage, spa och lätt träning. Tyvärr har magen bråkat en del efter tävlingen och min känning i sätet har blivit värre trots att jag har fått massage.

Jag vill tacka Karin för att jag anmälde mig till SM klassen. Jag har lärt mig en hel del av detta. Jag måste vara lite tuffare i starten på simningen. Tror att jag har kapacitet för att kunna gå med den gruppen som var 1min snabbare än oss. Då gäller det att inte fastna bakom långsammare simmare. På olympiskdistans så måste jag vara snabbare i växlingarna helst när drafting är tillåtet så man kan gå med i den grupp som man ev. växlar samtidigt som. Måste få lite bättre tryck i benen på cyklingen jag ska inte tappa så mycket som jag gjorde denna gången. Måste komma ihåg energi vid växlingarna. Ha någon som kan langa dricka under löpningen så jag kan ha min flaska.

 

Ses på Tjörn! Om inte tidigare.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *