Återhämtning och teknikträning

Helger brukar betyda långpass då det oftast finns mer  tid för att träna  längre då. Därför brukar måndagarna bestå av återhämtningspass. Denna helgen blev det inget ”träningspass” utan 2×6 timmar trädfällning. Så kroppen kändes mer sliten och definitivt stelare än vad den brukar vara. Så dagens pass ägnades åt att få cirkulation i benen.

Jag ville ändå inte bara sitta och trampa bort 1timme utan ville även få ut något mer av passet. En viktig del i cyklingen är att kunna utnyttja hela pedalvarvet. Fast man lägger större delen av kraften på att trycka ner pedalen så vill du inte bromsa dig själv i någon annan del av tramptaget. Så att trampa med bara en fot på pedalen är jätte bra för att öva på detta.

Att träna på att cykla med extremt både låg och hög kadens gör dig bättre på att trampa med mer normal kadens. Det kan vara bra att träna på att trampa med en kadens mellan 40 och 140. Det viktigaste är att hålla bra teknik.

Passet fortsatte med motoriska spurter. Detta är till för att reta nervsystemet. För att bana in en så korrekt rörelse som möjligt. Detta kan göras antingen sittandes eller ståendes med låg eller hög växel. Välj den växel du ska ha och accelerera sedan så mycket du kan i ca 10sek. Det är alltså fullt ös som gäller med bra teknik. Vila ca 2-3min mellan spurterna. Försök att variera mellan de olika spurterna för att vänja kroppen vid alla situationer.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *