Laktat och Vo2max test

Lite nervös så tog jag mig ut till Bosön för att göra ett konditionstest. Inte nervös för att göra ett konditionstest utan för att det är första gången jag skulle göra det på ett löpband. Jag vet ju vilka värden jag presterar på cykeln men var kommer jag upptill på löpbandet? Eller kommer jag till och med ramla på löpbandet?

Jag hade egentligen inga förväntningar på topp resultat för löpningen har legat lite efter underhösten.

Fick skriva på en hälsodeklaration och blev invägd samt mätt. Fick förklart hur testet skulle gå till först laktattestet några minuters vila sedan Vo2max test. Ett pulsband placerades över bröstet och en mask över munnen.

5min lugn uppvärmning sedan ett stick i fingret. Mäta av puls och peka var man ligger på Borgskalan.

En liten ökning av hastigheten och hålla det i 4min och samma procedur med stick, puls och Borgskalan. En minuts vila öka hastigheten igen och springa 4min till. Detta upprepades tills jag passerade mjölksyratröskeln.

När testet avbröts fick jag 5min gå vila och 5min dricka vatten och torka lite svett. Sedan var det dags för Vo2max test.

En ny mask sattes över munnen. Men denna gång startade bandet i den hastighet ungefär då jag passerade mjölksyrtröskeln. Istället för att höja hastigheten så ökades lutningen på bandet med en grad varje minut tills jag inte orkade längre. Jag pressade upp pulsen till 192 slag, testledaren tyckte att jag fegade och trodde jag hade några slag till. Men dom tar vi nästa gång. Man måste orka hoppa av bandet också. Skulle varit bättre om någon skulle dra upp en i luften när man inte orka mer.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *