Han är inte bara snabb

Jag har haft besök av en av Sveriges bästa triathlet för tillfället George Bjälkemo. Nu är tävlingssäsongen 2014 slut och uppladdningen inför 2015 är i fullgång.  Saker jag tycker att man kan jobba lite extra med när det är långt kvar till tävling är rörlighet, stabilitet och styrka. Ser man till att man öka sin rörlighet, stabilitet och styrka jämnt i hela kroppen så minskar man skaderisken och blir även effektivare.

DSC_0769
George avslutade rörlighetstestet med ett litet brickpass.

När George var på besök hos mig så fick han göra ett rörlighetstest framtaget av Athletic 1080. Eftersom de flesta idrotter vi utövar sker ståendes och att vi i vardagen också oftast befinner oss i upprätt position så utförs även testet ståendes. Då påverkar gravitationen oss på samma sätt som när vi idrottar eller rör oss i vardagen tillskillnad mot om vi lägger eller sätter oss för att testa rörligheten. På ett specialframtaget mönster står man med förutbestämda fotpositioner och sträcker sig i bestämda riktningar och får på så sätt fram en siffra på hur långt man kan röra sig. Testet ska även utföras kontrollerat så man kan komma tillbaks till utgångspositionen utan att tappa balansen. På så sätt ser man även om man har styrka och stabilitet i ytterläget och kan utnyttja den rörligheten man har. Under testet kontrolleras även kvalliten på utförandet såsom att rörelsen kommer i rättordning genom kroppen eller om rörligheten endast tas ut över en led.

Jag vet att George är en snabb triathlet men det som utmärkte sig på testet är att han är en vältränad atlet. Han är i stort sätt helt jämnt rörlig i hela kroppen. Det lilla som utmärkte sig var hans fot som fick sig en smäll på ETU EM i oktober när han kraschade under cyklingen.

IMG_20141204_131733
George sträcker sig så långt han kan för att få bra resultat

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *